Detta avtal gäller från och med 2015-11-27

Innehållsförteckning


  • §1. Allmänt
  • §2. Beställning
  • §3. Priser och avgifter
  • §4. Produkter och sortiment
  • §5. Betalning
  • §6. Fullgörande
  • §7. Leverans
  • §8. Ångerrätt och återköp
  • §9. Reklamation och garanti
  • §10. Returer
  • §11. Förbehåll
  • §12. Ansvarsbefrielse
  • §13. Personuppgifter och sekretess
  • §14. Övrigt

§1. Allmänt

Dessa köpvillkor (”Avtalet” nedan) är anpassade för försäljning på Internet (distanshandel). Kila Möbler AB (Organisationsnummer: 556165-5324) är den säljande parten. Den köpande parten benämns som ”Kunden” i detta avtal. Villkoren i Avtalet är anpassade för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år och till näringsidkare med hemvist i Sverige och vid försäljning av varor (”produkter” nedan).

Hos oss kan du som kund enkelt göra en beställning på https://www.kilamobler.se (”Webbplatsen” nedan) samt via telefon eller e-post.

Bestämmelserna i detta avtal är ej tillämpliga för avtal om köp som ingåtts före den 13:e juni 2014. För att öka tydligheten finns en datummärkning i sidhuvudet. Om villkoren i Avtalet har ändras anges även ett slutdatum. Om slutdatum anges gäller Avtalet till och med kl. 00:00 det datum som Avtalet upphört att gälla. Du som kund får möjlighet att acceptera dessa villkor i samband med din beställning.

Villkor eller delar därav i detta Avtal som avviker från tvingande lagstiftning är utan verkan i den mån avvikelsen inte är till förmån för kunden. Denna bestämmelse gäller endast om kunden är privatperson och att köpet avser privat konsumtion.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§2. Beställning

Hos Kila Möbler AB beställer du produkter enkelt och bekvämt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och trygga leveranser.

Kila Möbler AB tar emot din beställning när du klickar på knappen ”Slutför köp” i kassan (steg 1 av 1). Genom att klicka på knappen ”Slutför köp” accepterar du som kund även betalningsansvar för din beställning. När Kila Möbler AB har mottagit din beställning får du e-postmeddelandet ”Orderinformation Kila Möbler | Handla online” till den e-postadress som du angav när du beställde. Kila Möbler AB erbjuder även kunder att göra beställning på telefon: 0155 – 722 70 eller via e-post till: order@kilamobler.se.

När du klickar på knappen ”Slutför köp” sluts detta Avtal.

Handla tryggt med rätt att ändra din beställning

Om du skulle ändra dig har du också möjlighet att ändra din beställning.
För ändring av beställning ska du kontakta oss via e-post på: order@kilamobler.se.
Ändring av beställning måste meddelas innan beställning packas (effektueras).

Handla tryggt med rätt till avbeställning

Om du ångrar dig erbjuder vi dig att avbeställa lagd beställning.
För att göra en avbeställning ska du kontakta oss via e-post på: order@kilamobler.se.
Avbeställning måste meddelas innan beställning packas (effektueras).

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§3. Priser och avgifter

Priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms) enligt gällande skattestats.
Moms för momspliktiga produkter debiteras med 25%.

Avgifter för frakt kan tillkomma vid varje beställning, se §7. Leverans i Avtalet för mer information.

Erbjudanden

Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§4. Produkter och sortiment

Alla produkter som erbjuds på webbplatsen är anpassade för bruk på den svenska marknaden. Det innebär bland annat att produkterna uppfyller svenska miljökrav och säkerhetsföreskrifter. Normalt medföljer bruksanvisning på svenska om det krävs för produktens användande. Eventuella tekniska specifikationer, särskilda krav på tillbehörsutrustning samt information om begränsningar och plomberingar framgår på respektive produktsida i den mån det är skäligt eller följer av lag.

Färgåtergivning på produktbilder

De produktbilder som visas på webbplatsen skall återge produktens färg och övriga egenskaper på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Eftersom färgåtergivning kan variera beroende vilken typ av bildskärm du som kund använder kan vi inte garantera att produkternas färger exakt återspeglar de färger du upplever på din bildskärm.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§5. Betalning

Kila Möbler AB använder Klarna (Klarna AB, organisationsnummer 556737-0431) som mellanhand för hantering av betalningar. Fakturabetalning är förvalt betalningsalternativ, du kan även välja delbetalning med Klarna konto, Klarna kortbetalning (VISA, Mastercard & American Express) samt Klarna direktbetalning via din bank. Villkor och information om Klarnas tjänster hittar du här.

Fakturabetalning

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

-Få alltid hem varan innan du betalar

-Betalningstid – alltid 14 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag och myndigheter

-Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

-Ladda ner dina fakturor från klarna.se

-Möjlighet till delbetalning

Faktura betalning är kostnadsfri, om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25,00% plus gällande referensränta. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Delbetalning

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

-Få alltid hem varan innan du betalar

-Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet

-Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

-Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura

-Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad

-En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp

-Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Allmänna villkor hittar du här. Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

Kortbetalning

Med Klarna kortbetalning kan du betala med VISA eller Mastercard, kortet debiteras i samband med order. Klarna hanterar kortuppgifterna och är auktoriserad med PCI DSS certifiering för att garantera att kundens kortuppgifter överförs och lagras säkert i krypterad form.

Direktbetalning (Bank)

Med Klarna direktbetalning kan du betala direkt från ditt bankkonto. Klarna överför och skyddar dina uppgifter på ett säkert sätt i krypterad form i kommunikationen med banken. Vid direktbetalning måste du som kund kunna logga in och identifiera dig på din bank. När du genomfört inloggningen och godkänt köpet hos din bank är betalningen klar.

Förskottsbetalning

Vid betalning i förskott skall aktuellt ordernummer anges som betalningsreferens. Om du som kund valt förskottsbetalning kommer din order effektueras när betalningen är Kila Möbler AB tillhanda, gör inbetalning via:

Bankgiro: 5915-4484

Betala i butik

Om du beställt produkter med leverans och upphämtning i butik sker även betalning vid uthämtande av beställda produkter.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§6. Fullgörande

Kila Möbler AB påbörjar fullgörande av detta avtal när du klickat på knappen ”Slutför köp” i kassan. Kila Möbler AB har fullgjort sin del av detta avtal när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av detta avtal när du erlagt fullgod betalning och mottagit leverans av beställda produkter på det sätt som avtalats.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§7. Leverans

Produkter levereras till den adress du uppgivit vid beställning, alternativt via ombud i samarbete med våra logistikpartners. Vi erbjuder även dig att hämta ut beställda produkter direkt i vår butik och lager.

Generella leveranstider anges nedan, om beställningen omfattar produkter med olika leveransstatus blir leveranstiden den samma som för den produkt som har längst leveransstatus.

Fraktkostnad:

Aktuell fraktkostnad anges på respektive produktsida, den sammanlagda fraktkostnaden för en beställning anges i kassan (de fraktpriserna som anges på hemsidan är endast inom Sverige):

-Fraktkostnad för Brev är 6-61 kr inklusive moms.

-Fraktkostnad för Varubrev är 20-75 kr inklusive moms.

-Fraktkostnad för DHL SP är 69-185 kr inklusive moms.

-Fraktkostnad för Hempaket är 250-795 kr inklusive moms.

-Fraktkostnad för Företagspaket är 250-795 kr inklusive moms.

Leveranstid:

Om de leveranstider som anges nedan inte är tillämpliga för ett köp och om en leveranstid inte särskilt avtalats utanför detta avtal förbinder sig Kila Möbler AB att fullgöra leverans utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 30 dagar från avtalets ingående. I det fall kunden ska betala i förskott förbehåller sig Kila Möbler AB rätten att invänta betalning innan leverans påbörjas.

Brev i samarbete med Posten
(Standardfrakt)
Brev levereras vanligtvis inom 2-4 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen skickats från Kila Möbler ABs lager. I det fall försändelsen inte går att leverera genom din brevlåda blir du aviserad och kan då hämta försändelsen enligt instruktioner som framgår av avin. Aviserad försändelse som skickats som Brev skall hämtas ut inom 14 dagar, outhämtade försändelser återsänds till Kila Möbler AB och debiteras med 250 kr. Om beställningen mot förmodan inte kan levereras från Kila Möbler inom angiven leveranstid informeras kunden per mail.

Varubrev i samarbete med Posten
(Standardfrakt)
Varubrev levereras inom 2-4 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen skickats från Kila Möbler ABs lager. I det fall försändelsen inte går att leverera genom din brevlåda blir du aviserad och kan då hämta försändelsen enligt instruktioner som framgår av avin. Om du valt SMS avisering blir du aviserad när försändelsen kan hämtas ut hos ombudet. Aviserad försändelse som skickats som Varubrev skall hämtas ut inom 14 dagar. Om beställningen mot förmodan inte kan levereras från Kila Möbler inom angiven leveranstid informeras kunden per mail.

Outhämtade försändelser återsänds till Kila Möbler AB och debiteras med 250 kr.

Varubrev är ett spårbart fraktalternativ.

Du blir aviserad när du kan hämta ut paketet hos ditt ombud. Om du valt SMS avisering blir du aviserad när försändelsen kan hämtas ut hos ombudet.

DHL SP skall hämtas ut inom 14 dagar från aviseringsdatum. Outhämtade försändelser återsänds till Kila Möbler AB och debiteras med 250 kr.

DHL SP är ett spårbart fraktalternativ.

Hempaket i samarbete med DHL
(Standardfrakt)
Hempaket levereras inom 3-10 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen skickats från Kila Möbler ABs lager. Hempaket levereras till dörren, 2 leveransförsök ingår. Vid ytterligare leveransförsök kan avgifter tillkomma, kontakta därför alltid DHL om du inte kan ta emot försändelsen på utsatt tid. Om beställningen mot förmodan inte kan levereras från Kila Möbler inom angiven leveranstid informeras kunden per mail.

Hempaket som inte kunnat avlämnas återsänds till Kila Möbler AB.

Hempaket är ett spårbart fraktalternativ.

Företagspaket i samarbete med DHL
(Standardfrakt)
Företagspaket levereras till företag inom 3-10 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen om inget annat angivits skickats från Kila Möbler ABs lager. Företagspaket levereras till dörren, 2 leveransförsök ingår. Vid ytterligare leveransförsök kan avgifter tillkomma, kontakta därför alltid DHL om du inte kan ta emot försändelsen på utsatt tid. Om beställningen mot förmodan inte kan levereras från Kila Möbler inom angiven leveranstid informeras kunden per mail.

Företagspaket som inte kunnat avlämnas återsänds till Kila Möbler AB.

Företagspaket är ett spårbart fraktalternativ.

Upphämtning i butik och lager

Beställning till butik kan vanligtvis upphämtas inom 1 dag efter det att du gjort beställningen (Kila Möbler informerar alltid per mail när varorna finns att hämta). Produkterna lämnas ut till dig vid uppvisande av Orderinformation Kila Möbler, om du valt att betala vid uthämtande betalar du för din beställning i butiken.

Leverans längs lantbrevbärarlinjer och i öbebyggelse

Om din leveransadress är längs lantbrevbärarlinjer samt öbebyggelse utan normal broförbindelse kan leveranstiden komma att utökas med 2-5 helgfria vardagar.

Leveransförsening

Uppstår en leveransförsening har du som kund rätt att häva detta avtal utan kostnad.

I det fall köpet avsett en produkt som ska anpassas, tillverkas eller särskilt anskaffas efter kundens önskemål och Kila Möbler AB inte kan återta produkten utan väsentlig förlust har kunden endast rätt att häva köpet om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och Kila Möbler AB insåg eller borde ha insett detta.

Transportrisk

Risken för försändelse övergår på dig som kund när den har avlämnats till dig. Det innebär att Kila Möbler AB står transportrisken tills försändelsen har nått dig.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§8. Ångerrätt och återköp

Ångerrätt

Kunder som ingår detta avtal i egenskap av privatperson har rätt att frånträda avtalet i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som ingått detta avtal i egenskap av näringsidkare. Ångerrätten gäller i 14 dagar (ångerfristen), tiden räknas från den dag då du som kund har mottagit leverans.

Ångerrätten ger kunden rätt att undersöka varorna och återsända dem i det fall kunden ångrar sitt köp. När kunden ångrat sitt köp har denne rätt att återfå vad denne har betalt under förutsättning att kunden inte har använt produkterna i en större omfattning än vad som krävs för att kunna undersöka dem. Vid nyttjande av ångerrätten ska kunden meddela Kila Möbler AB och sedan returnera samtliga produkter som beställningen omfattar till Kila Möbler AB utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar.
Om den förbetalda returfaktsedeln används vid retur av står Kila Möbler AB för returfrakten. I det fall kunden väljer annat returförfarande får kunden själv bekosta returfrakten.

När kunden lämnat meddelande om att denne nyttjar sin ångerrätt kommer Kila Möbler AB genomföra återbetalning utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar förutsatt att Kila Möbler AB mottagit de produkter kunden återsänt alternativt om kunden lämnat bevis för återsändande. Återbetalning sker med samma betalningsmedel som kunden använt i den mån det är tekniskt möjligt. Eventuella värdeminskningsavdrag samt avdrag för frakt om kunden valt annat alternativ än standardfrakt kan komma att göras på återbetalningen. I det fall har beställning gjorts mot faktura som ännu inte betalats kommer fakturan makuleras. Skulle du som kund återlämna färre produkter än vad beställningen omfattar återbetalas endast varuvärdet för de produkter som du återlämnar. Redan debiterad frakt och eventuella tilläggstjänster återbetalas ej.

Värdeminskningsavdrag vid nyttjade av ångerrätt

Om kunden har hanterat produkterna mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dessa och hanteringen orsakat att produkterna minskat i värde. Som exempel kan produkternas värde minska genom slitage. I dessa fall är kunden ersättningsskyldig mot Kila Möbler AB för skälig värdeminskning. En marknadsmässig bedömning av den faktiska värdeminskningen görs av Kila Möbler AB i varje enskilt fall. Nedan angivna avdragsnivåer utgör endast exempel på de beräkningsgrunder som tillämpas vid uträkningen av värdeminskningen. Kila Möbler ABs bedömning görs alltid utifrån ett helhetsperspektiv.
Nivå 1. – Om produkten uppvisar en mindre förslitning eller försämring, såsom en mindre repa:
10 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 2. -Om produkten uppvisar en märkbar förslitning eller försämring, såsom tydlig repa eller skada:
30 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 3. -Om produkten uppvisar skador på produkten som påverkar produktens funktion:
50 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 4. -Om produkten uppvisar kraftiga skador på produkten och/eller kraftig förslitning eller försämring av produkten:
60 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 5. -Om produkten är i ett sådant skick att den bedöms vara osäljbar eller att en reparation inte är ekonomiskt försvarbar:
100 % i värdeminskningsavdrag.

Skador på produktemballaget

I det fall produktemballaget saknas eller uppvisar sådana skador att det inte kan återanvändas:
10 % i värdeminskningsavdrag.

Om köpet avser en tjänst vars fullgörande påbörjats med kundens medgivande under ångerfristen har Kila Möbler AB rätt till skälig kompensation med en proportionerlig andel av totalpriset för den del av tjänsten som utförts. Kila Möbler AB inhämtar alltid kundens medgivande och informerar om när fullgörande påbörjas vid beställning av tjänster som är undantagna från ångerrätten.

Vissa produkter är undantagna från ångerrätten med stöd i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler:
-Produkter som tillverkats eller ändrats särskilt på kundens begäran eller som på annat sätt fått en särskilt prägel.
-Produkter som riskerar att förstöras, förbrukas eller väsentligt försämras under ångerfristen.
-Förseglade hygienartiklar som riskerar på grund av hälso- eller hygienskäl och där kunden brutit förseglingen.

Förfarande vid ångerrätt

Använd kontaktuppgifterna nedan för att meddela Kila Möbler AB om att du önskar ångra köpet. Följande formulär kan också användas som mall för meddelade om ångerrätt. Klicka här för att komma till formulär på Konsumentverkets webbplats.

Kontaktinformation
Kila Möbler AB
Kila 1
61190 Ålberga
E-post: order@kilamobler.se
Telefon: 0155 – 722 70

14 dagars öppet köp – Fri returfrakt!

Öppet köp erbjuds i 14 dagar från det att produkten levererats till dig. Under den period då öppet köp gäller, återköper Kila Möbler AB produkter till det värde som kunden du betalt för produkterna och står även för returfrakten, redan debiterad frakt och eventuella tilläggstjänster återbetalas ej av Kila Möbler AB. Om du har köpt en specialanpassad produkt gäller inte öppet köp, du kommer då informeras om det vid köptillfället och ha möjlighet att häva köpet.

Följande villkor gäller för öppet köp:
-Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick.
-Eventuell montering av produkten skall inte ha skett.
-Originalförpackningen skall vara i oskadat skick.

Nyttjande av Öppet köp

För att nyttja öppet köp, vänligen kontakta oss via e-post på: order@kilamobler.se eller på telefon på: 0155 – 722 70.

14 dagars bytesrätt – Fri returfrakt!

Du har rätt att byta produkt under 14 dagar från det att produkten levererats till dig. Vid byte får du värdet på de produkter du lämnar tillbaka i tillgodohavande hos Kila Möbler AB. Kostnader som du haft för frakt eller annan utförd tjänst ersätts ej i samband med utövande av bytesrätten. Tillgodohavande för produkter som återköpts avräknas mot värdet på de produkter som du beställer i samband med utövande av bytesrätten. Skulle värdet på de produkter som du beställt överstiga ditt tillgodohavande måste du betala mellanskillnaden till Kila Möbler AB. I det fall värdet på de produkter som återköps överstiger värdet på de produkter som beställs i samband med bytet kan du använda mellanskillnaden som tillgodohavande vid nästa köp hos Kila Möbler AB. Vid byte erbjuder även Kila Möbler AB fri returfrakt. Om du har köpt en specialanpassad produkt gäller inte bytesrätten, du kommer då informeras om det vid köptillfället och ha möjlighet att häva köpet.

Följande villkor gäller vid byte:
-Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick.
-Eventuell montering av produkten skall inte ha skett.
-Originalförpackningen skall vara i oskadat skick.

Nyttjande av bytesrätten

För att byta produkter, vänligen kontakta oss

via e-post på: order@kilamobler.se eller på telefon: på 0155 – 722 70.

Retur av produkter

Se §10. Returer nedan för information om returförfarande vid retur av produkter.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§9. Reklamation och garanti

Reklamationsrätt

Kund som köpt en produkt i egenskap av privatperson har rätt att reklamera produkten om den är felaktig enligt konsumentköplagen (1990:932) jämte konsumenttjänstlagen (1985:716). Reklamationsrätten täcker ursprungsfel och gäller i 3 år från det att kunden fått produkten i sin besittning. Reklamationsrätten täcker även fel som uppstått under transport av produkten till kunden. (se Reklamation av transportskada nedan). En produkt som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Kila Möbler AB eller på annat sätt uppvisar fel kan också anses som felaktig. Fel som uppstått på grund av skada som kunden har orsakat räknas inte som ursprungsfel.

Om kunden reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att kunden fått produkten i sin besittning har kunden även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt. Kila Möbler AB rekommenderar därför alltid att undersöka produkter när de levereras och påtala eventuella fel så snart som det upptäckts. Vid reklamation av felaktig produkt har du som kund i första hand rätt att få felet avhjälpt, alternativt en felfri produkt. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och återfå vad du betalt. Vid godkänd reklamation skall kunden hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund reklamationen. Som exempel skall kostnader för att returnera en felaktig produkt ersättas av Kila Möbler AB. Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig. Vid reklamation skall vardera part utan onödigt dröjsmål återlämna vad denne tagit emot, i det fall Kila Möbler AB skall företa omleverans har kunden rätt att behålla den felaktiga produkten i sin besittning tills det att denne mottagit leverans av felfri produkt.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden

E-post: order@kilamobler.se eller telefon: 0155 – 722 70.

Reklamationsvillkor för Näringsidkare
Om en produkt avviker från vad som har avtalats mellan kund och Kila Möbler AB eller på annat sätt uppvisar fel som Kila Möbler AB ansvarar för har kunden rätt att i första hand få felet avhjälpt och i andra hand produkt utbytt på Kila Möbler ABs bekostnad. Rätt att reklamera fel gäller bara om felet är ursprungligt, Kila Möbler ABs ansvar är begränsat till värdet på den felaktiga produkten. Fel i produkt skall meddelas inom 20 dagar från leverans genom att kontakta Kila Möbler AB via e-post på order@kilamobler.se eller på telefon 0155 – 722 70.

Särskilda villkor för näringsidkare:
-Eventuell skada eller annan kostnad som orsakats av felaktig produkt ersätts ej av Kila Möbler AB.
-Kunden skall påvisa att felet är ursprungligt.
-Eventuell montering av produkten får ej ha skett efter det att felet uppmärksammats.
-Produkten får ej ha använts eller på annat sätt brukats av kunden efter det att felet uppmärksammats.
-Originalförpackningen skall sparas och i övrigt hållas i oskadat skick.

Handla tryggt med garanti

Vissa produkter omfattas av garanti utöver reklamationsvillkoren i dessa köpvillkor. Läs mer om våra garantivillkor här.

Retur vid reklamation eller garantiärende

För att returnera felaktiga produkter eller material, vänligen se §10. Returer.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§10. Returer

Vid retur av produkter eller material till Kila Möbler AB skall produkterna emballeras på sådant sätt att de är skyddade vid transport. Kila Möbler AB rekommenderar därför att du alltid förpackar produkter på samma sätt och med samma emballage som när produkterna levererades till dig. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till Kila Möbler AB bär du som kund också ansvaret för skadan.

Vid återsändande av produkter till Kila Möbler AB är du ansvarig för att produkterna når Kila Möbler AB i oskadat skick. Kila Möbler AB rekommenderar att kunden använder spårbar försändelse vid retur.

Returadress:

Kila Möbler
Kila 1
61190 Ålberga
Sverige

Gratis retur med förbetald returfraktsedel

För att returnera produkter med den förbetalda returfraktsedeln skall du kontakta Kila Möbler AB. Nyttjande av returfraktsedeln är gratis för dig som kund så att du tryggt och enkelt skall kunna returnera produkter.

Återbetalningar

Kila Möbler AB återbetalar pengarna utan onödigt dröjsmål vid nyttjande av ångerrätten och öppet köp eller om återbetalning har beslutats i ett reklamationsärende.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§11. Förbehåll

Återtagandeförbehåll

Samtliga produkter är behäftade med återtagandeförbehåll tills det att kunden fullgjort sina skyldigheter som följer av detta avtal. Det innebär att äganderätten övergår på kunden i samband med att kunden fullgör sina skyldigheter som följer av avtalet. Kunden har därmed ej rätt att konsumera, nyttja, sälja eller på annat sätt vidta åtgärd innan äganderätten övergått på kunden som förhindrar att produkterna kan återtas av Kila Möbler AB.

Hävningsförbehåll

Kila Möbler AB förbehåller sig rätten att häva avtalet i det fall väsentliga prisfel eller uppgifter om kvantitet har uppstått på webbplatsen. I det fall hävningsförbehållet görs gällande har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Kila Möbler AB.

Ändringsförbehåll

Kila Möbler AB förbehåller sig rätten att utan avisering ändra innehållet på webbplatsen, vilket inkluderar, men inte är begränsat till, utbud, priser och kampanjer. Sådan ändring påverkar dock ej redan ingångna avtal mellan Kila Möbler AB och kund.

Ansvarsförbehåll

Kila Möbler AB skall anses befriad från alla förpliktelser enligt detta avtal om ansvar annars skulle ha uppstått på grund av händelse som ligger utanför detta avtal, Kila Möbler ABs verksamhet eller vad som annars följer av tvingande lag.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§12. Ansvarsbefrielse

Force Majeure

I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför Kila Möbler ABs kontroll och som Kila Möbler AB inte skäligen kunnat övervinna eller förutse skall Kila Möbler AB ha rätt att frånträda sina skyldigheter i detta Avtal. Vid sådan händelse skall Kila Möbler AB ej stå skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.

Externa länkar

Kila Möbler AB ansvarar ej för eventuella skador och problem med kundens mjuk- eller hårdvara som uppstår på grund av att kunden nyttjat externa länkar som är publicerade på https://www.kilamobler.se.

Reservation för prisfluktuationer eller andra handelshinder

Vid prisfluktuationer eller andra handelshinder, såsom brist på nödvändig komponent, där Kila Möbler AB inte skäligen kan hållas vid sina förpliktelser enligt detta avtal har Kila Möbler AB rätt att häva avtalet. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Kila Möbler AB.

Reservation för skatte- och avgiftsförändringar

Vid väsentliga skatte- eller avgiftsförändringar, som är av stor betydelse för förutsättningarna för detta avtal, har Kila Möbler AB rätt att häva avtalet. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Kila Möbler AB.

Reservation för leveransförsening utanför Kila Möbler ABs kontroll.

Uppstår det en leveransförsening som beror på händelse utanför Kila Möbler ABs kontroll, skall inte Kila Möbler AB anses ansvarig för skada som beror på sådan leveransförsening. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Kila Möbler AB såvida inte annat särskilt avtalats mellan Kila Möbler AB och kunden eller bestämmelse som följer av tvingande lag.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§13. Personuppgifter och sekretess

Uppgifter såsom personuppgifter eller annan uppgift eller del av handling som kunden lämnar till Kila Möbler AB kommer att lagras och behandlas i digitalt format. Kila Möbler AB ansvarar för att uppgifterna lagras och behandlas i enighet med personuppgiftslagen.
Kundens uppgifter kommer att användas av Kila Möbler AB för att möjliggöra och säkerställa fullgörande av Avtalet samt i marknadsföringssyfte från bolagets sida.

Personuppgiftsansvarig:

Kila Möbler AB (Org. 556165-5324)
Kila 1
61190 Ålberga

Kunduppgifter som lagras:

-Namn
-Adress
-E-postadress
-Telefonnummer
-Köphistorik hos Kila Möbler AB

Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till tredje part, och nyttjas i de syften som anges nedan:
-Avtalspartner inom betalningstjänster i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet.
-Avtalspartner inom logistik (transportör) i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet.

Registerutdrag:

Om du som kund ingått detta avtal i egenskap av privatperson har du rätt att en gång per år kostnadsfritt begära ut ett registerutdrag. Ett registerutdrag anger vilken information som finns sparad om dig. Du begär detta genom att skicka en undertecknad begäran till ovanstående postadress. Om de uppgifter vi har om dig är felaktiga, ofullständiga eller missvisande, korrigerar vi såklart dessa.

Avregistering av kunduppgifter:

Du som kund kan vid skriftlig och undertecknad begäran få dina kunduppgifter hos Kila Möbler AB raderade, med förbehåll för sådana uppgifter som krävs för att Kila Möbler AB skall kunna upprätthålla god redovisnings- och bokföringssed.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

§14. Övrigt

Polisanmälan

Kila Möbler AB polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier, bedrägeriförsök samt misskynnesbeställningar.

Diskrepans mellan olika publikationer

Om det föreligger skillnader mellan olika publikationer, skall de uppgifter som har publicerats senast anses ha företräde. Detta gäller dock ej uppgifter som är uppenbart felaktiga eller missvisande vid en jämförelse mellan de olika publikationerna.

Immaterialrätt, logotyper och varumärken

Allt material som publiceras på webbplatsen, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text & bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse, materialet får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan Kila Möbler AB uttryckliga tillstånd. Eventuella överträdelser beivras.

Informationens syfte

All information på webbplatsen, oavsett format, publiceras uteslutande i informativt syfte för att besökare skall kunna använda sig av webbplatsen. Kila Möbler AB ansvarar således ej för de följder eller skador som kan uppstå om denna information används i något annat syfte än det ovan angivna.

Cookies

Cookies, ”kakor”, är små filer som sparas ner på besökarens dator när denne besöker en hemsida. På webbplatsen används följande typer av cookiefiler:

Session cookies: ”Sessionskakor” sparas bara temporärt på besökarens dator för att denna ska kunna använda på hemsidan problemfritt. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.

Persistent cookies: ”Permanenta kakor” sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.

Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Väljer du att inte tacka ja till detta, kommer inga permanenta kakor att lagras på din dator, men detta kan leda till att vår hemsida inte fungerar optimalt när du besöker den.

Tvist

Vid eventuell tvist skall talan väckas vid Nyköpings tingsrätt om kunden är näringsidkare eller annan juridisk person. Om kunden är privatperson och ingått detta avtal för privat konsumtion skall tvist prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer Kila Möbler AB följa nämndens beslut. För tvister utanför Sverige följer Kila Möbler den Europeiska kommissionens Online Dispute Resolution, mer om denna hittar du här.

  • Tillbaka till innehållsförteckningen.

E-avtalet Köpvillkor – Versionsnummer: 404-333-453